Zoektocht Afghaans textiel

Sporen Achterlaten / Leaving Traces

2019

kunstenaars/ontwerpers/onderzoekers/ makers

Nadia Mohmand

Lies Van Assche

partners 

DOEK

MOMU

MAS

Borduursters, Lies Van Assche, curatoren Frieda Sorber (MOMU) en Staf Daems (MAS) gaan in privé verzamelingen en de studie collecties en depots van musea, op zoek naar Afghaans textiel erfgoed. In de samenwerking met deze verschillende partners worden de begrippen ‘erfgoed’ en ‘traditie’ onderzocht. In dit project wordt transnationaal en participatief gewerkt. De collectie wordt opengesteld voor de ‘source community’ aanwezig in de hedendaagse stad. 

DOEK brengt (o.a.) Afghaanse vrouwelijke specialisten in borduren en rijke textiel collecties uit heel de wereld uit musea zoals het Momu en het MAS samen. Textielcollecties liggen opgeslagen in museumdepots en wachten om ontdekt, bekeken en erkend te worden. Niet alleen de ‘Afghaanse’ collectie maar ook andere collectiestukken en de studiecollectie waarbij borduurtechnieken gebruikt werden, zijn onderwerp van onderzoek. Treedt er herkenning op? Zijn er overeenkomsten in technieken? Lijkt het materiaal (textiel en garen) op het materiaal dat de Afghaanse vrouwen zelf gebruiken? Hoe gaan zij om met het begrip erfgoed? 

 

Wendy Van Wilgenburg maakt in opdracht van het MAS een visueel antropologisch onderzoek over dit stedelijk sociaal erfgoedproject. Van september 2019 tot december 2020 volgt ze Nadia Mohmand en Lies Van Assche. Ze filmt ateliersessies met meester en leerling, ontmoetingen en kennisuitwisseling en interviewt de meester buiten de atelier context. 

Een medewerker van het MOMU zal eveneens het hele project fotografisch documenteren.

 

Nadia en Lies selecteren tijdens het depotbezoek stukken uit de depots en de studiecollectie van het MAS en MOMU. Aansluitend op het meester-leerling traject gebruiken ze het bronnenmateriaal tijdens een Master Class in AP-Arts in Antwerpen in februari 2020: Sporen Achterlaten/ Leaving Traces.